Winnie de Wit

Het Nederlandse luchtruim wordt opnieuw ingedeeld zodat vliegtuigen minder hinder geven. "Minder hinder en toch groei van Schiphol? Laat me niet lachen. Dat horen we al dertig jaar." 'Lobby-oma' Winnie de Wit van SOS Zaanstreek heeft geen vertrouwen meer in hinderbeperkende maatregelen.

Winnie de Wit van SOS Zaanstreek is er duidelijk over. SOS staat voor Saense Onderwonenden Schiphol. Zelf woont ze in Assendelft waarbij aan de ene kant van de woning de vliegtuigen naar de Polderbaan overkomen en aan de andere kant die naar de Zwanenburgbaan. Assendelft en ook Krommenie hebben van beide banen overlast, vooral wanneer de toestellen opstijgen en nog laag overkomen. Maar ook de nachtvluchten zijn een ramp voor veel bewoners. Westzaan heeft weer last van opstijgende toestellen vanaf de Zwanenburgbaan, net als in andere delen van Zaanstreek en Waterland.

Schiphol belooft keer op keer beterschap door met hinderbeperkende maatregelen te komen. Zo moeten de vluchten nog meer geconcentreerd worden op de Kaagbaan en Polderbaan. Dat kan door de afstanden tussen de landende vliegtuigen te verkleinen, waardoor er per uur meer kunnen landen. De vluchten kunnen beter over de dag worden verdeeld en de landende en startende vliegtuigen zouden beter op tijd moeten vliegen, waardoor er een strakker tijdschema kan worden gehanteerd. Dat betekent uiteraard, dat de gebieden die onder de Polderbaan liggen, meer vliegtuigen over zien komen.

Snelweg

Vorige week verscheen nog de luchtruimherziening, waarbij militaire gebieden zijn aangepast zodat er in de lucht een vierde snelweg naar Schiphol komt. "Herinrichting van het naderingsgebied voor Schiphol zorgt ervoor dat vliegtuigen op vaste routes continu kunnen klimmen en dalen. Daardoor kunnen ze luchthavens hoger aanvliegen en zijn ze ook eerder op grotere hoogte wanneer ze vertrekken. Dat vermindert de hinder op de grond" staat in de nota.

Maar Winnie de Wit heeft in al die plannen geen vertrouwen meer. "Al dertig jaar mogen bewoners meepraten en altijd is het maar groei van Schiphol en zogenaamd minder hinder voor omwonenden. Nee, de overlast neemt juist toe. Er zijn hier bewoners die alleen nog met oordoppen in kunnen slapen of in de loop van de nacht de slaapkamerramen weer moeten dichtdoen. Wanneer Schiphol van 510.000 naar 600.000 vluchten gaat, wordt het alleen maar erger."

Verkiezingen

Haar frustratie is groot. "Wanneer ik de standpunten van partijen als de VVD, PVV en Forum voor Democratie zie, dan zullen de komende verkiezingen niet veel veranderen. Sowieso is Schiphol momenteel geen item in de campagnes. Om in Den Haag nog iets voor elkaar te krijgen, richten we ons nu op de gemeenteraad en de provincie. Daarom heb ik maandagavond ook ingesproken bij de provincie. Misschien kunnen zij meer betekenen voor ons. Daarnaast gaat het ook om onze gezondheid. We hebben hier immers ook al te maken met de stofdeeltjes van Tata en de uitstoot van de Olam."

Bron: Noordhollands Dagblad
Auteur: Frans van den Berg
Foto: Pascal Fielmich

Links

Jeroen, bedankt!

on 10 januari 2020 in Links Lees meer

Vroeger promootte ik gas

on 15 januari 2020 in Links Lees meer

Wim Kok (1938-2018)

on 23 oktober 2018 in Links Lees meer

Succesvol transformeren

on 20 februari 2017 in Links Lees meer

Buurtenquête

on 05 januari 2017 in Links Lees meer
­